Prowadzę kółko teatralne w klasie II.Zajęcia są w formie zabaw.Proponuję zapoznać się z przykładowym konspektem.Dzieci bardzo chętnie uczestniczą w tego rodzaju zajęciach i doskonale się bawią.
Scenariusz zajęcia kółka teatralnego
Temat: Wychowawcza rola wiersza „Kwoka” J.Brzechwy czyli jak uczyć dobrego wychowania.
Cele: -doskonali umiejętności słuchania utworu poetyckiego, -kształci umiejętności prawidłowej recytacji wiersza, -wskazuje w tekście fragmenty humorystycznych, -wskazuje i nazywa zachowania kwoki, -dobiera morał do wiersza, -udziela odpowiedzi na postawione pytania, -wyraża w postaci rysunku swoje doznania z zajęć, -kształci twórczą wyobraźnię, -kształci dykcję i prawidłową artykulację.
Metody: słowna, działania praktycznego, praca z tekstem, inscenizacja,zabawa Formy: indywidualna, zbiorowa, grupowa, Środki dydaktyczne: egzemplarze książki J. Brzechwy „Brzechwa dzieciom” kaseta z nagraniem głosów zwierząt.
PRZEBIEG ZAJĘCIA 1. Ćwiczenia oddechowe. Dzieci stoją w lekkim rozkroku, nabierają powietrze nosem, wolno wypuszczają powietrze ustami. 2. Ćwiczenia aparatu mowy: - „mówienie maską” głosek: ma, me, mo, mi, mu (pojedynczo, w grupach) , - wyraźne wymawianie głosek: ma, me, mo, mi, mu w czasie trzymania w ustach korka, - odgadywanie głosek z układu ust mówiącego. 3. Ćwiczenia dykcji. Dzieci bardzo wyraźnie wymawiają za nauczycielem wypowiedzenie: „Cesarz czesze cesarzową, a cesarzowa czesze cesarza”. 4.Naśladowanie głosów zwierząt. Zabawa „Odgłosy”(dzieci słuchają odgłosów zwierząt, odgadują co to za zwierzęta a następnie naśladują te głosy) 5.Czytanie wzorowe wiersza „Kwoka” 6.Rozmowa na temat utworu. -Co zrobiła kwoka? -Kogo zaprosiła na przyjęcie? -Co chciała robić na przyjęciu? -Jak traktowała gości? -Co zrobiła na końcu? 7.Ocena postępowania kwoki. (Rozdanie karteczek z cechami kwoki: niewychowana, nieuprzejma, krzykliwa, opryskliwa, miła, dobra, życzliwa, uprzejma, grzeczna) Dzieci układają cechy w dwóch kolumnach. 8.Wybór cech jakimi powinien odznaczać się człowiek .Określenie charakteru. Wybór morału lub przysłowia wynikającego z wiersza. 9. Inscenizacja improwizowana. - wyodrębnienie postaci występujących w utworze, przydział ról, - ciche czytanie w celu przygotowania się do czytania z podziałem na role, - czytania z podziałem na role (zwrócenie uwagi na to, aby uczniowie starali się czytać z humorem stosując znaki interpunkcyjne), - swobodne wypowiedzi uczniów na temat sposobu odegrania ról przez poszczególne postaci, - inscenizowanie tekstu –wchodzenie w rolę. 10. „ZOO”. Tworzymy krąg. Wspólnie naradzamy się, jak umownie za pomocą gestów, ruchów, mimiki, pokażemy różne zwierzęta, wykorzystując ich charakterystyczne cechy. Następnie wybieramy prowadzącego, który stoi w kole, wywołuje odpowiednie zwierze np. kura. krowa itd. Na sygnał reszta musi pokazać umówioną wcześniej figurę. Ten, kto się pomyli, staje w kręgu i kontynuuje zabawę. Co jakiś czas pada hasło „ZOO” i wtedy można pokazać dowolne zwierze, ale to tylko jedno z tych wcześniej umówionych. 11.Podsumowanie zajęcia przez narysowanie wrażeń z poznanego utworu. 12.Wystawa prac i ocena pracy. Scenariusz opracowała JOLANTA KUKA Szkoła podstawowa nr1 Dębno
|